13.5.2012

"Muista aina liikenteessä..." / Remember when you drive...

Summary in English available - Scroll down to end of post

Ajattelin kirjoittaa hieman kokemuksistani Melbournen liikenteestä. Autolla ajaminen aluksi hieman hirvitti, koska täällähän on vasemman puoleinen liikenne. Onneksi työkaverini alussa opasti, etta kannattaa olla varovainen etenkin nopeusrajoituksien kanssa. Täälla on todella paljon liikennekameroita, jotka tunnistavat ylinopeuden seka punaisia päin ajamisen. Kamerat olivat tuttuja jo Suomesta, mutta ylinopeusmarginaalit ovat täälla 3km/h. Nämä todella pienet marginaalit seka kameroiden suuri määrä saavat ihmiset ajamaan reipasta alinopeutta.

Aamuruuhka Nepean Highwaylla
Autohuolto sitä tarvitsevalle

Liikenteseen on kuitenkin nopea tottua. Kaistan vaihdossa tulee olla erittäin tarkkana, koska kaistoja on useampia ja keskikaistalle voi vaihtaa useammasta suunnasta. Tehokkailla autoilla ajajat voivat yllättää perusnipponikuskin, joilla tilannenopeuskäsitys on hieman eri luokkaa.

Muutaman suomalaisen tuttuni kanssa ollaan vaihdettu kokemuksia näistä kameroista ja he totesivat, että heidän piti oppiraha maksaa alussa kaasujalan hillitsemisestä. Muutaman kerran kun parin kuukauden sisään tippui poliisin kirjekuori, niin alkoi jääräpäiseen kalloon iskostua halu hillitä kaasujalkaa. Suomalaiset ovat siinä mielessä onnellisessa asemassa, että ensimmäisen vuoden aikana ei ymmärtääkseni tarvitse hankkia paikallista ajokorttia, minkä seurauksena ei voi saada liikennerikepisteitä. Mikäli näitä pisteita kertyy 12 kappaletta, niin menettää ajokorttinsa joksikin aikaa. Pieni ylinopeus (abt alle 10km/h) yksi piste, punaiset valot 3 pistettä, yli 25 km/h niin menettää korttinsa välittömästi. Lisäksi pitää maksaa sakko, joka on kuulemma noin 100 taalaa ja piste. Suuruus kuitenkin riippuu alueesta siten, etta keskustoissa pisteet ovat kalliimpia.


Salakavalat liikennekamerat valvovat useissa risteyksissä

Liikennekäyttäytyminen on kohtalaista, vaikka monet valittavat huonosta ajokulttuurista. Mielestäni tiukka liikennevalvonta on ymmärrettavää, koska muuten kymmenistä eri kulttuureista tulevat ihmiset saisivat liikennesysteemin aivan sekaisin. Täällä on paljon aasialaisia, ja monen käsitys liikenteessä käyttäytymisestä tuntuu olevan hieman erilainen verrattuna paikallisiin,  eurooppalaisiin ja jenkkeihin. Lisäksi erittäin tehokkaat autot vaativat myos tiukkaa liikennekuria. Täällä auton perusmoottori on (tai ainakin on ollut) V6 ja V8-moottorillisiakin vekottimia löytyy kiitettävä määrä. Googlatkaa Ford Falcon, Holden Commodore, FPV, HSV, niin saatte hieman käsitystä paikallisesta autokannasta. Kuriositeettina voi mainita, että tehokkaan auton saa uutena halvalla, sillä noin 400 heppainen turbo Falcon, nahkasisustalla, navilla yms maksaa 56 tuhatta taalaa eli 44ke. Liikenteessä näkee paljon Toyota Camryja ja paikallista erikoisuutta Toyota Aurionia. Toyota Camry on paikallisesti valmistettu ja eri auto kuin Suomessa nähty. Camry on hieman vaatimattomampi Euroopassa ja Aasiassa myytävään ns. Aasian Camryyn verrattuna.


Hassu auto liikenteessä


Summary in English

I wanted to write about my experiences about traffic in Melbourne. First I felt a little bit intimidated  because you drive on the opposite side than in Finland. Fortunately my colleague gave me a bit of advise on the speed limits. In Melbourne there are several speed cameras and the speeding marginal is very strict, just 3 km/h. For this reason a lot of people drive slower than the speed limit.

It didn't take that long to get used to driving here, though. I've had a chat with some of my Finnish acquaintances and they were more unfortunate, as they started to adapt to local ways only after getting fined a couple of times within just a few months. Finns do not need to obtain a local driving license during their first year here, though, which is good because then you do not accumulate penalty points either (more than 12 penalty points and you forfeit your license for a perioid of time).

Traffic behavior is average, although I find that a lot of people complain about bad culture of driving. I think it's understandable that monitoring is more strict here, because there are so many people from different cultural backgrounds and their idea of traffic behavior may vary greatly, which would cause a chaos unless proper monitoring was in place. In addition, cars are commonly more powerful here (basic engine is V6 and there are also a good number of V8s), which adds to the need for monitoring.

2 kommenttia:

  1. Se on niin pain etta sulla on 12 pointtia eli taydet ja sitten jos tulee rikkomuksia ne vahenee...

    VastaaPoista
  2. Näinhän se taitaa mennä kun tarkemmin ajattelee. Onkos hajua millois niitä saa lisää, jos on menettänyt?

    VastaaPoista